Mark Zwerwer
Wat doe je als helpdeskmedewerker in het WZA?
“De afdeling Informatisering & Automatisering, kortweg I&A, telt 21 medewerkers. Negen daarvan vormen het helpdeskteam: wij helpen met technische computerproblemen en we beheren EZIS, het elektronisch ziekenhuisinformatiesysteem. Wij helpen medewerkers om een foutmelding in EZIS op te lossen of de nodige aanpassingen te doen. Vanaf de helpdesk kunnen we de computer van de bellende medewerker overnemen zodat wij op afstand ondersteuning kunnen bieden.”
“Naast problemen oplossen, zijn wij er ook voor complexe digitale veranderingen. Zo zijn in de vijf jaren die ik nu in het WZA werk, de papieren patiëntendossiers van alle afdelingen en poliklinieken omgezet naar digitaal. Sommige mensen denken dat dit een kwestie is van het papier inscannen en klaar-is-kees, maar nee, er komt véél meer bij kijken. We overleggen met het betreffende team hoe het zorgproces daar verloopt en proberen de wensen van het team zo goed mogelijk in te bouwen in EZIS. Ook zaken als vragen- en scorelijsten worden geautomatiseerd; niet alleen omdat dat efficiënter werkt, maar zeker ook omdat het de patiëntveiligheid bevordert. Op de afdeling Infectiepreventie bijvoorbeeld hebben we EZIS zó ingericht dat wanneer men een bepaalde infectie registreert, er dan meteen een pop-up verschijnt met richtlijnen hoe de medewerker moet handelen.”
Wat vind je mooi aan het werk en aan het WZA?
“Het allerleukste vind ik het contact met al die verschillende mensen en afdelingen. Ik had totaal geen medische achtergrond, maar heb in die vijf jaar veel geleerd over uiteenlopende ziekenhuisprocessen. Ik kom overal, het is heel dynamisch, er gebeurt altijd wel wat. Natuurlijk is het ook boeiend om EZIS voor elk team zo gebruiksvriendelijk mogelijk in te richten. En ik werk in een geweldig team: we zijn serieus met ons vak bezig, altijd bereid om zo snel mogelijk service te bieden en tegelijkertijd hebben we het heel gezellig met elkaar. Ik ben écht nog geen dag met tegenzin naar mijn werk gegaan.”
Welke gebeurtenis is je bijgebleven?
“Altijd als een afdeling live gaat met EZIS, zijn de eerste paar dagen enkele I&A’ers ter plekke om de medewerkers ondersteuning te bieden bij het wennen aan het nieuwe systeem. Zo liep ik een paar jaar geleden mee op de poli dermatologie. En ondanks dat er aan een patiënte uitgelegd was wie ik was, trok zij vóór we het wisten poedelnaakt het gordijn van de verkleedcabine open. Zelf zat zij er helemáál niet mee, maar ik wist niet hoe snel ik me uit de voeten moest maken!”