Slaapregistratie thuis (KNO)

Een nacht thuis slapen met meetapparatuur

  • Specialisme of afdeling Slaapkliniek Noord-Nederland
  • Openingstijden
    Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 16.30 uur
  • Wachttijd
    1 week

In het kort

Als u in uw slaap meer dan vijf keer per uur stopt met ademhalen en de ademstops duren langer dan tien seconden, dan hebt u misschien het slaapapneusyndroom (OSAS). Met een slaapregistratie kan worden vastgesteld of dit echt zo is. In het ziekenhuis krijgt u meetapparatuur om, u slaapt gewoon thuis en u hebt een gesprek met de KNO-arts over de meetresultaten.

Voorbereiding

Voor het aansluiten van de meetapparatuur gaat u naar het ziekenhuis (naar verpleegafdeling B1).

Een verpleegkundige plakt de meetapparatuur vast op het shirt waarin u gaat slapen. Daarom is het handig als u dit alvast aantrekt, wanneer u naar het ziekenhuis komt. Het liefst een shirt dat vrij strak zit en dat gemaakt is van katoen of ander materiaal dat niet glad is.

Als u kunstnagels of gelnagels hebt, wilt u dan aan één van beide wijsvingers de nagel kaal maken? 

Als u een CPAP-masker hebt, kunt u dit het beste meenemen naar het ziekenhuis. Er wordt dan uitgelegd hoe u het masker aan de meetapparatuur kunt vastmaken.

 

Het onderzoek

Na het aansluiten van de meetapparatuur gaat u weer naar huis. U slaapt dus gewoon thuis.

Tijdens de slaapregistratie worden allerlei gegevens vastgelegd. U hebt:

  • een apparaatje op uw buik en borst om uw ademhaling te meten
  • een sensor aan uw wijsvinger om de hoeveelheid zuurstof in uw bloed te meten
  • een neusbrilletje om snur­kgeluiden te meten

Na het onderzoek

De volgende ochtend brengt u de meetapparatuur vóór 9.00 uur terug. De apparatuur mag u alvast thuis losmaken.

Van maandag t/m vrijdag kunt u de apparatuur afgeven op verpleegafdeling B1, in het weekend kan dit bij de receptie.   

Uitslag

Enige tijd na het onderzoek hebt u een afspraak met de KNO-arts om de uitslag van de slaapregistratie te bespreken.

Uw mening telt

Een compliment, tip of klacht

Wij vinden het belangrijk dat u tevreden bent over onze zorg en dienstverlening. Hebt u een compliment, een tip of een klacht? Wij horen het graag. U kunt het volgende doen:

  • Vertel het direct aan degene die er verantwoordelijk voor is.
  • Bel of schrijf onze ombudsfunctionaris.
  • Vul het formulier in dat u kunt vinden op de webpagina Uw mening telt! Hier vindt u ook meer informatie over de klachtenprocedure en uw rechten als patiënt.

De ombudsfunctionaris

  • e-mail: ombudsfunctionaris@wza.nl
  • telefoon: (0592) 32 56 24/32 55 55 (maandag t/m donderdag)
  • postadres: WZA t.a.v. de ombudsfunctionaris, postbus 30.001, 9400 RA Assen

 

keeln20 - december 2018