Veelgestelde vragen

A

  • Aansprakelijk: is het ziekenhuis aansprakelijk als ik tijdens een opname spullen kwijtraak?
  • Als u voor een opname naar het ziekenhuis gaat, is het onverstandig om veel geld, sieraden of waardevolle papieren mee te nemen. Bij verlies, diefstal of beschadiging is het ziekenhuis niet aansprakelijk. Lees meer over schade en aansprakelijkheid.

B

  • Burgerservicenummer (BSN): waarom moet ik mij laten registreren?
  • Het Burgerservicenummer (BSN) is een uniek en persoonsgebonden nummer. Iedereen die in Nederland is ingeschreven bij een gemeente heeft een BSN. Het BSN staat op paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Het opnemen van het BSN in onze systemen en op onze patiëntenpasjes is een wettelijke plicht. Verder is het belangrijk dat tussen zorgverleners op een betrouwbare manier gegevens worden uitgewisseld. Bijvoorbeeld wanneer een ziekenhuis en een apotheek medische gegevens aan elkaar doorgeven. Een uniek nummer zorgt voor minder fouten bij het uitwisselen van gegevens.

C

  • Coassistenten: mag ik weigeren dat een coassistent bij mijn onderzoek aanwezig is?
  • In het WZA worden coassistenten opgeleid. Zij werken onder directe supervisie van onze medisch specialisten. U kunt deze dokters-in-opleiding tegenkomen bij uw polikliniekbezoek of bij een onderzoek/behandeling. Voor de aanwezigheid van een coassistent wordt altijd uw toestemming gevraagd. Liever geen coassistent erbij? U mag dit uiteraard weigeren. 
  • Customer Quality Index Ziekenhuizen: wat houdt dit ervaringsonderzoek in?
  • Het Wilhelmina Ziekenhuis Assen meet patiëntervaringen met de CQI-Ziekenhuizen (Consumer Quality Index Ziekenhuizen). U heeft wellicht een uitnodigingsbrief thuis ontvangen om aan dit onderzoek mee te doen. Lees meer op de pagina Kwaliteit en veiligheid.

D

  • Dossier: kan ik mijn medisch patiëntendossier inzien of opvragen?
  • Inzage in uw dossier: als u uw verpleegkundige gegevens wilt inzien, kunt u dat bespreken met een verpleegkundige. Inzage in uw medische gegevens is alleen mogelijk in overleg met uw arts.
    Een kopie van uw dossier: een kopie van uw dossier kunt u schriftelijk aanvragen bij de afdeling Medische Administratie. Leer meer op de pagina Uw rechten als patiënt.

E

  • Eten: kan ik als bezoeker in het WZA een warme maaltijd krijgen?
  • Binnen de muren van het WZA is een gezellig restaurant gevestigd, De Pleisterplaats genaamd. Dit restaurant is voor bezoekers, patiënten en personeel. Lees meer op de pagina voor bezoekers.

F

  • Foto en film: mag er in het WZA gefotografeerd en gefilmd worden?
  • Voor de privacy van de patiënten, bezoekers en medewerkers is het niet toegestaan om zonder toestemming professionele beeld- of geluidsopnamen te maken in gebouwen en op terreinen van het WZA. Wilt u voor privégebruik opnamen maken van uw eigen behandeling, onderzoek of verpleging, vraag dan vooraf instemming aan de zorgverlener en respecteer zijn/haar privacy. Lees ook onze andere huisregels.

G

  • Gevonden voorwerpen: ik ben iets kwijtgeraakt in het WZA. Waar zijn de gevonden voorwerpen?
  • Gevonden voorwerpen worden meestal afgegeven bij de receptie in de centrale hal. U kunt dan ook bij de receptionisten informeren of zij uw verloren voorwerpen hebben binnengekregen. De receptionisten zijn bereikbaar onder het algemene telefoonnummer van het WZA: (0592) 32 55 55. Met name als u voor een opname naar het ziekenhuis gaat, is het onverstandig om veel geld, sieraden of waardevolle papieren mee te nemen. Bij verlies, diefstal of beschadiging is het ziekenhuis niet aansprakelijk.

K

  • Kaart sturen: kan ik iemand die in het WZA ligt een kaart sturen?
  • Via de website van het WZA kunt u snel en gemakkelijk een echte kaart laten versturen naar een patiënt in het WZA. Bovendien steunt u met ieder kaartje de Stichting Vrienden van het WZA. Lees meer.
    Natuurlijk kunt u ook op de 'ouderwetse manier' post naar een patiënt sturen. Zet dan duidelijk op de envelop de achternaam en voorletter van de patiënt, plus de verpleegafdeling en het kamernummer. Het postadres vindt u op de pagina Contact.
  • Kinderopvang: is er de mogelijkheid om mijn kinderen te laten opvangen in het WZA als ik een afspraak heb op een van de poliklinieken?
  • Helaas is deze mogelijkheid er niet. U kunt uw kinderen meenemen naar de polikliniek. In de meeste wachtkamers is een speelvoorziening voor (kleine) kinderen.
  • Klacht: hoe kan ik een klacht of suggestie indienen?
  • Wij vinden het belangrijk dat u tevreden bent over onze zorg en dienstverlening. Hebt u een compliment, tip, opmerking of klacht? Wij horen het graag. U kunt deze aan ons doorgeven met het formulier op de pagina Uw mening telt.
  • Kunst: ik ben kunstenaar en wil graag exposeren in het WZA. Kan dat?
  • Wilt u in het WZA exposeren, met beelden of schilderijen? Stuur een mailtje naar k met foto's van uw werk. De kunstcommissie van het WZA beoordeelt uw aanvraag op kwaliteit en geschiktheid.

M

  • Mobiel bellen: mag ik mobiel bellen in het WZA?
  • Ja, vrijwel overal mag u gebruikmaken van uw mobiele telefoon. Op enkele plekken waar het niet mag (zoals de afdeling Intensive Care en de hartbewaking) staat dit aangegeven.
  • Moeilijk: ik heb het moeilijk met mijn ziek-zijn. Kan ik hierover met iemand praten?
  • In het WZA is een afdeling Medisch maatschappelijk werk die u hulp en begeleiding kan bieden als u psychosociale, emotionele of praktische problemen ondervindt vanwege uw ziekte. U kunt ook een gesprek aanvragen met de geestelijk verzorger van het WZA. Lees meer op de pagina Persoonlijke steun en zorg.

O

  • Openingstijden: wat zijn de openingstijden op nationale feestdagen?
  • Poliklinieken en röntgenafdeling van het WZA zijn ieder jaar gesloten op de volgende nationale feestdagen: Eerste en Tweede Paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, Bevrijdingsdag, Eerste en Tweede Pinksterdag, Eerste en Tweede Kerstdag, Nieuwjaarsdag. Lees meer.

R

  • Roken: kan ik ergens in het WZA roken?
  • Het gebouw en het gehele ziekenhuisterrein van het WZA is rookvrij. Bezoekers en patiënten kunnen in een overdekt rookpunt bij parkeerplaats P1 terecht om te roken. Medewerkers roken achter het gebouw. Het rookbeleid geldt ook voor de elektronische sigaret. Lees ook onze andere huisregels.

W

  • Wifi: is er een draadloze internetverbinding in het WZA?
  • Op de meeste plekken in het WZA is gratis wifi. U kunt dus uw eigen mobiele telefoon, laptop of tablet gebruiken. Voordat u ons open wifi-netwerk (de ‘WZA-hotspot’) kunt gebruiken, wordt u gevraagd akkoord te gaan met onze gebruikersvoorwaarden. Het systeem onthoudt uw gegevens enkele uren. Na die tijd (of bij een volgend bezoek) moet u dus opnieuw het schermpje met de voorwaarden aanklikken en accepteren. 

Z

  • Zorg na ontslag: ik woon zelfstandig, wie zorgt voor me na ontslag uit het ziekenhuis?
  • Als u na uw ontslag uit het ziekenhuis in een of andere vorm nog zorg nodig hebt, wordt tijdens uw verblijf in het ziekenhuis een transferverpleegkundige ingeschakeld. Deze komt bij u langs op de afdeling om te overleggen voor welke zorg u precies in aanmerking komt. Lees meer op de pagina Zorg na uw ziekenhuisopname.

 

Staat het antwoord op uw vraag hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van deze website via het loepje rechts bovenin. U kunt uw vraag ook stellen aan onze receptionisten via telefoonnummer (0592) 32 55 55 of via het algemene mailadres info@wza.nl. Het WZA is ook te vinden op Twitter en Facebook.